© 2017 av Senter for stamming og løpsk tale

wix.com

Senter for stamming og løpsk tale

post@stammesenter.no

www.stammesenter.no

tlf: +47 900 27 337

  • Facebook Social Icon

Stamming i skolealder

 

Når barnet går i barneskolen har han eller hun antakelig stammet over en lenger periode. Sannsynligheten er høy for at stammingen vil fortsette gjennom voksenlivet og vi kaller det nå for vedvarende stamming.

Kanskje har barnet hatt logopedhjelp i barnehagen, eller kanskje ikke. Utgangspunktet for den enkelte kan variere mye. Noen er ganske desensitiviserte i møte med stammingen og lar den ikke være noe kommunikasjonshinder. De er ikke redd for å stamme og kjemper ikke med ordene. Slik har de lite strev og synlig stammingen. Stammingen høres også myk ut.

Andre har kanskje ikke hatt logopedhjelp i barnehage, eller kanskje de hadde det. For noen begynner affektive reaksjoner til stammingen å bygge seg opp. Stamming kjennes feil og ugreit og barnet kjemper for å få løs ordene. Stammingen kan høres hardere ut og være mer synlig preget av strev. Det er i denne perioden at man også begynner å frykte bestemte situasjoner, for eksempel telefonsamtaler eller å risikoen for å stamme foran andre.

Skjult stamming

På dette punktet, når barnet har sterke negative følelser, tanker og holdninger til stammingen, kan det være at de forsøker å unngå den. Kanskje blir stillhet en bevisst strategi, unnlate å være muntlig aktiv i klassen og be om hjelp av voksne. Noen lærer seg også strategier som å bytte ord eller bestemte lyder for å unngå å stamme. Dette er en svært uheldig utvikling, drevet frem av dårlige erfaringer fra stammeøyeblikk. De danner seg automatiske tankemønstre som for eksempel «hvis jeg stammer, så vil alle le av meg». Frykten for å bli vurdert negativt preger stammingen videre. Barnet har da kanskje ikke så mye hørbar eller synlig stamming. Isfjellet over vannskorpen er derfor svært lite. Under vannflaten er isfjellet imidlertid større.

Kontakt oss gjerne på post@stammesenter.no eller besøk vår kontaktside for mer informasjon.