- Tommy Olsen
Kjønnsforskjeller i planlegging og utføring av talemotoriske bevegelser hos barn i barnehagealder
En studie gjort i regi av Universitetet i Purdue har funnet at det er forskjell på gutter og jenter som stammer i barnehagealder, med tanke på deres talemotoriske ferdigheter. Kan dette ha noe å si for hvorfor flere jenter enn gutter «vokser av seg» stammingen?
Flytende tale avhenger av interaksjonen mellom flere nevrologiske systemer, kognitivt, språklig, emosjonelt og perseptuelle aspekter av taleproduksjon. Stamming opptrer i samspillet mellom disse systemene.
Studier på voksne har sett at det er noe ustabilitet i timing og koordinasjon av talemotoriske bevegelser. Dette ble også funnet i flytende tale. Spørsmålet forskerne ved Purdue stilte seg var da om denne ustabiliteten er å finne nær stammestart? I prinsippet lurte man også her på «høna eller egget»-spørsmålet. Er dette et resultat av å stammet en stund, eller er det en del av årsaken?
Barn som ikke stammer har også vist seg å anvende en «umoden» strategi der de har større artikulatoriske bevegelser og utslag enn de strengt tatt er nødt til. Hypotesen er at dette gjøres for å øke den sensoriske feedbacken for å bruke denne til å stabilisere det talemotoriske systemet. Forskernes hypotese var at barn som stammer, i likhet med barn som ikke stammer, har et ustabilt talemotorisk system, men at det er enda mer ustabilt.
De fant:
Gutter som stammer (ikke jenter) produserte flytende tale med høyere ustabilitet. De hadde noe tregere bevegelser og utslag av artikulatoriske bevegelser. De hadde i økt grad varierende samspill mellom artikulatorene. Funnene tyder på at gutter som stammer har et mer ustabilt talemotorisk system enn andre barn.
Kan dette tenkes å påvirke hvorfor flere gutter enn jenter stammer?
Dette er en oppsummering fra fagartikkelen:
Walsh, B. & Smith, A. (2015). Speech motor planning and execution deficits in early childhood stuttering. Journal of Neurodevelopmental Disorders, 7, 27.
Den kan lastes ned gratis her:
https://www.purdue.edu/stutteringproject/publications/
Du kan også høre Walsh snakke om studien og svare på spørsmål på podcasten StutterTalk:
http://stuttertalk.com/sex-specific-speech-motor-differences-in-preschoolers-who-stutter-ep-571/